Læringsmiljø


Læringsmiljø

Vi har udarbejdet et læringsmiljø, som understøtter børns forståelse af mangfoldighed, samt forståelsen af deres køn. 
Læringsrummet kan bruges i forhold til forskellige målgrupper, blandt andet skolebørn samt udviklingshæmmede. 

I forhold til vores læringsmiljø, har vi lavet en aktivitet som kan skabes i rummet. Aktiviteten går ud på at børnene skal lave deres eget stamtræ.

SMTTE-modellen

Sammenhæng: Det er vigtigt at skabe bevidsthed om mangfoldighed i forhold til børns viden og forståelse inden for området. Det kunstneriske og håndværksmæssige kombineret med den personlige og sociale udvikling. Da gruppen arbejde socialt mellem dem om noget personligt. Dette skaber nye relationer, og nyt niveau at forstå og kende hinanden på.


Mål: At skabe et læringsmiljø, som understøtter børns forståelse af mangfoldighed, samt forståelsen af deres køn, at de gennem aktiviteten får et større kendskab til måden at sammensætte familiekonstellationer.


Tiltag: Dækker de konkrete initiativer, aktiviteter og handlinger, der fører frem til målet. Børnene skal kreere et stamtræ af kreative materialer,hvorpå der sættes billeder af familiemedlemmer og nære relationer. Materiale kan findes i naturen.
Gå ud fra de tre læringsrum, først gå foran ved at sætte rammerne for aktiviteten, derefter ved siden af når børnene får lov til at udfolde sig, og efterfølgende gå bagved når børnene fremlægger deres stamtræ.


Tegn: Gennem processen evalueres der med børnene, og deres forståelse indenfor emnet indtil videre. Læg mærke til hvilke ord børnene bruger omkring projektet. Siges der fx bonusfar eller papmor.


Evaluering: Sidst i processen vil der være en evt. fremlæggelse, for at se hvad der er kommet ud af forløbet. Synliggøre for børnene de forskellige slags familiekonstellationer der er til kende.


Vi har indsat vores aktivitet i den kollektive æstetiske model for læreprocesser.

Model 22:

Impuls: Starter med at læse en historie omkring hvordan en familiekonstellation kan være. fx et barn der har to fædre.
Optakt: Beder børnene om at tegne deres familie, og hvem der er med i deres familie.
Eksperiment: Give børnene en forståelse af hvad et stamtræ er, og hvordan det kan se ud, kan fx gøres ved at vise hvordan et stamtræ kan se ud.


Udveksling: Børnene fortæller om hvem de har tegnet, så de kan finde inspiration hos hinanden. Gennem dialog med barnet prøver man at finde ud af om barnet har forstået formålet med stamtræet, og hvad det er indebærer.


Fordybelse: Det er her ideerne kommer til udtryk visuelt, hvor børnene kreerer deres stamtræ af kreative materialer.


Præsentation: Børnene præsentere deres stamtræ for de andre børn og den voksne, og viser på den måde hvordan deres familier er sammensat forskelligt.

Evaluering: Snakke med børnene omkring hvad de har lavet, og hvordan de har oplevet processen.

Kommentarer