Normer for køn i pædagogisk arbejde
Analyse af praksisfortællingen ved hjælp af relevante begreber. Hvordan kan fx subjektiveringsbegrebet bringes i spil? Hvordan kan I bringe begrebet ’sociale kategorier’ i spil?
Performativitet skinder igennem her, da allerede i rummenes navne bliver kaldt “Pigerum” '
Rummene opdeler/kategorisere børnene, eftersom man laver et rum der er til piger og et til drengene.
Rummene burde kaldes noget kønsneutralt, da dette ville give invitation, til dem der normalt ikke ville gå derind.
Pigerummet, definerer hvad en pige er (subjektiveringsbegrebet): Dukker, køkken, kostumer.
Spørgsmål til refleksion:
Hvad tænker I om at der indrettes særlige rum for henholdsvis piger og drenge?
Man fastlåser børnene i deres køn, det performativerer dem. På den ene side er det en god ide at lave opdelte rum i forhold til legetøjet, men det kan være en dårlig ide at kalde det et “pigerum” eller “drengerum”.
Hvad tænker I, det fortæller om pædagogernes forventninger til de to køn?
Pigerne er stille og rolige, mens drengene er vilde og har brug for mere plads at kunne udfolde sig på. Man forventer at børnene søger ind i de rum, som er lavet til deres “køn”.
Hvad tænker I, er formålet med at kønsopdele aktiviteter?
Nogle gange kan det være fordi at det er det letteste, i forhold til når der skal ryddes op. Så er der struktur på hvor det forskellige legetøj skal være.
For at de forskellige køn skal have styrket deres kvaliteter.
Beskriv fordele og ulemper ved at kønsopdele børn - først ud fra et biologisk perspektiv og derefter ud fra et poststrukturalistisk/socialkonstruktionistisk perspektiv.
Fordele:
- Styrke barnet i sit biologiske køn
- Opbygge relationer til eget køn
- Det er nemt at planlægge en aktivitet for samme køn, eftersom de naturligt har samme interesser
- Undgå konflikter → kønnene reagere anderledes
Ulemper:
- Det forhindre at danne relationer til andet køn
- Der er ingen synenergi i mellem kønnene
- Skaber stor subjektiveringsproces, spejler sig kun i deres eget køn og ikke det modsatte
Kommentarer
Send en kommentar