Refleksionsspørgmål til artiklen "Må drenge gå i kjole"
Hey / Må drenge gå med kjoler?
- Artiklen indleder med en fængende titel “Må drenge gå med kjoler”. Titlen ligger op til debat, da der vil være forskellige syn på kønnet. Derfor vil det i nogens øjne være forkert at drenge har kjole på, og for andres ville det være okay.
- Folk med et biologisk syn, vil højst sandsynligt mene at det ville være forkert.
- Folk med et socialkonstruktivistisk syn vil på den anden side, have en mere frisindet holdning.
You / Hvad identificere I jer med?
- Vi ser to forskellige perspektiver på debatten. Hvis man skal kigge på spørgsmålet i forhold til pædagogens rolle, kan vi identificere os med, at vores rolle er at støtte, anerkende og udvise tolerance for barnet i dets valg og beslutninger.
- Hvis vi skal kigge det ud fra en forælders synspunkt, vil det være mere undrende og bekymrende, hvis barnet udviser en interesse for at gå i kjole
See / Hvad er de 3 vigtigste pointer?
- De voksnes bekymring omkring hvordan de opfatter Herbert i og med at han går kjole. Ingen spørger ham, hvorfor han går i kjole, og hvordan han har det med det.
- Ligeså mange personer der er med i debatten, ligeså mange forskellige meninger er der.
- De sociale medier giver folk mulighed for at kunne udtrykke deres holdninger og meninger i et socialt forum. Facebook kommentarerne kategorisere meningerne i sociale grupper, i forhold til hvad der er det rigtige og hvad der er det forkerte.
So / Hvad opfordrer artiklen til?
- Tage stilling til debatten omkring kønsforståelse.
Kommentarer
Send en kommentar